De kinderwens van Vera en Sinem strandt al snel wanneer ze er achter komen dat ze beiden het kind willen dragen om zo ‘hun eigen genen terug te zien’. Op de vaste vrijdagmiddagborrel van het stel met Vera’s broer Bram en zijn vriend Manu, pitchen broer en zus een oplossing voor de onvervulde kinderwens aan hun partners. Een out of the box plan, waarvan ze geen idee hebben hoe het bij hun wederhelften gaat vallen.
Met deze 'komedie van het jaar' (NRC) geeft Compagnie Red Yellow & Blue een respectvolle knipoog naar Who’s afraid of Virginia Woolf - het befaamde relatiedrama van Edward Albee - en maakt er een zwarte keukentafelkomedie van. Over queer dertigers en de relatieperikelen van nu. Daan van Bendegem schreef het op in rake dialogen en schetst een portret van een generatie waarin queer Millenials worstelen met treurig makende uitdagingen, maar vooral ook lachwekkend herkenbaar zijn.
Who’s afraid of Oscar Wilde is geselecteerd door het Nederlands Theater Festival 2024.
Tip: bestel de Toneelpas en bezoek 8 toneelvoorstellingen in de Middenzaal voor slechts € 72,50!
Compagnie Red Yellow & Blue is een jong gezelschap opgericht door theatermaker Daan van Bendegem. Zijn voorstellingen zou je het beste kunnen typeren als energiek, dynamisch en direct; in hoog tempo gaat hij op zijn doel af, zonder al te veel omwegen. Wanneer het helpt is hij zelfs niet vies van platvloerse middelen, een grote dosis humor en grotesk spel. Daan wil de toeschouwer bij de lurven pakken om niet los te laten. Maar nooit zonder reden.
Al deze middelen dienen een doel: door te dringen tot de kern van de absurde (en uitvergrote) wereld die wordt opgevoerd. De voorstellingen van Compagnie Red Yellow & Blue gaan nadrukkelijk over het ‘hier en nu’. En meer in het bijzonder: over de moeizame opdracht om samen te leven. Ook wanneer wordt teruggegrepen naar repertoire - zoals in zijn bewerking van Anna Karenina (2019) – dient het keurslijf van negentiende-eeuwse conventies dat de hoofdpersoon gevangen houdt als metafoor voor verstikkende conventies waar wij nu tegenaan lopen. Daan schrikt er niet voor terug om die parallel expliciet op te zoeken.